keskiviikko 4. lokakuuta 2017

#82 Lyngenfjord puolin ja toisin - patikointia ja luksusmajoitusta

Huomio lukijoille: blogissani on ollut ongelmia kommentoinnin kanssa. Olen selvittänyt ja testannut asiaa ja toistaiseksi tilanne on seuraava asetusmuutosten jälkeen: iPadilla kommentointi onnistuu ja puhelimella kommentointi onnistuu kun kommentoidessa vaihtaa mobiiliversiosta internet versioon. Tietokoneella kommentoinnista en tiedä onko selain kohtaisia eroja mutta jos yrität jättää kommenttia ja se ei onnistu (ihan millä tahansa laitteella/selaimella) niin laitatko ystävällisesti sähköpostia minulle tiinaev89@gmail.com niin koitan selvittää asiaa.

Kiitos ja mukavia lukuhetkiä <3

Ajankohta: syyskuu 2017

Häämatkamme alkoi Kevon reitin vaelluksella (siitä luvassa seuraavassa postauksessa), jonka jälkeen suuntasimme Levin kautta koukaten Norjan puolelle. Etukäteen emme kovin paljon reittiä suunnitelleet, mutta siinä ajomatkan aikana oli aikaa maisemien ihailun lisäksi googlettaa jotta minnekä sitä mentäisiin. Lyngenfjord eli suomalaisittain Yykeänvuono aukeaa road trip kansan eteen ensimmäisenä kun ajellaan Kilpisjärven suunnalta Norjan puolelle. Vuonon länsipuolella on Lyngenin niemimaa, jossa sijaitsevat Lyngenin alpit, Lyngsalpene, Lyngen Alps; Tromssan läänin korkein vuoristo. Kilpisjärven rajanylityspaikalta nämä maisemat ovat vain kivenheiton päässä: esimerkiksi Furuflatenin pieneen kylään matkaa rajan tuntumasta on reilu 100 km ja siitäpä pääseekin päiväpatikoimaan sujuvasti suuntaan ja toiseen. Reittejä voit katsoa esim tästä esitteestä. Matkamme aikana tuo samainen esite oli ladattuna puhelimeeni englannin kielisenä ja löysin sen vasta jälkeenpäin googlettaessani suomenkielisenä. Me valitsimme Blåvatnet järvelle patikoinnin ensimmäisen päivän ohjelmaksi ja mietimme myös toiseksi päiväksi vaihtoehtoa, mutta päädyimme lopulta starttaamaan auton ja ajelemaan Senjan saarelle joka oli meillä must see -listan kärki päässä tällä reissulla.

blåvatnet2

Blåvatnet - ihmeellinen sininen järvi

Ajelimme siis utuisena lauantaina Suomesta Leviltä Blåvatnetin patikointireitin parkkialueelle saakka; olimme varautuneet yöpymään teltassa ja määränpäästä löytyikin oikein asiallinen WC-tila sekä kirkasvetinen puro jossa kävi virtaus. Pystytimme teltan ja kokkailimme retkikeittimellä iltapalaksi pitsaa - luksusta! Alueella oli myös tulentekopaikka (tulenteko oli sallittua syyskuun puolesta välistä lähtien) ja muutama ruokailupöytä penkkeineen. Seuraavana päivänä aamiaisen syötyämme pakkasimme tavarat takaisin autoon ja suuntasimme parkkipaikalta lähtevälle patikkapolulle. Tämä ei ollut minulle kaikkein mieleisimpää maastoa kulkea, sillä kävelimme käytännössä kivi pellossa noin puolet matkasta ja juuri kun kuvittelimme päässeemme järvelle saakka, muuttuivat kivet valtaviksi järkäleiksi - eipä siinä auttanut kun taiteilla itsensä kiveltä toiselle ja toivoa ettei liukastu märillä ja paikoin niljakkailla kivillä. Päivä oli muutenkin pilvinen ja kostea. Perille kuitenkin päästiin ja voi sitä onnen tunnetta, järvi oli niin kaunis! Reitti oli sinänsä helppo sillä matkaa ei ollut kuin 4 km suuntaansa ja se oli merkitty punaiseksi maalatuin kivin. Mennessä alkumatka taittui rivakasti polkuja pitkin. Blåvatnetilta suuntasimme suoraan Senjan saarelle ja siitä kerron myöhemmin omassa postauksessa. Tässä hieman kuvia järveltä.

kuva4

kuva2

kuva6

kuva5

kuva7

kuva1

kuva9

Lyngen North - lasi-iglu majoitusta kirkkaan tähtitaivaan alla

Lyngenin niemimaalle emme palanneet enää takaisin, mutta Senjalta pois lähdettyämme päätimme mennä telttailurupeaman jälkeen yhdeksi yöksi Yykeänvuonon itärannalle lasi-iglu majoitukseen Lyngen Northiin. Hinta oli kohtuullinen ottaen huomioon Norjan majoitusten hintatason yleensä ja kyseisen majoituksen "eksotiikan": pyöreästi 180€ yöltä Bookingin kautta (1700 NOK, hinta on sama heidän nettisivuillaan). Ja hei, olihan tämä meidän häämatka, meillä oli tarkoituksena yöpyä telttailun vastapainoksi hotelliyöt erikoisemmissa majoituksissa. Iglussa oli pieni ruokapöytä, lepotuolit, sähkösäätöinen sänky, keittonurkkaus ja  suihku + WC tila. Ja mikä parasta, tähtitaivas kattona!

kuva23

kuva22

kuva10

kuva11

kuva13

kuva12

kuva20

Ihastelimme tuolla jo kolmatta iltaa putkeen revontulia, tällä kertaa erona niihin kahteen edelliseen oli lämmin sänky ja aikainen ajankohta. Seurasimme revontulinäytöstä enimmäkseen sisältä (alkuun piti käydä ottamassa "muutamat" kuvat ulkona!) ja olimme ihmeissämme aikaisesta ajasta sillä tulet loimusivat jo yhdeksän maissa illalla täyttä vauhtia ja hiipuivat kymmenen jälkeen. Varmaan ne jatkuivat vielä myöhemmin yöllä, puolen yön aikaan heräsin katsomaan taivaalle mutta silloin näkyi vain tähtiä. Aamulla oli ihana herätä kirkkauteen, avata silmät ja katsoa sängyn pohjasta kirkasta taivasta.

Jos olet matkaamassa Tromssan suunnasta Altaan päin tai päin vastoin, suosittelen ehdottomasti harkitsemaan tätä majoitusta ainakin yhdeksi yöksi - varsinkin revontuliaikaan. Iglu oli siisti ja tilava, sen ympäristö oli hieman huolittelematon mutta toisaalta emme me tuolla ulkona navakassa tuulessa viihtyneet, vaan halusimme nauttia iglussa sisällä ympärille aukeavista maisemista. Igluja oli vain kaksi, joten mahdotonta turistivirtaa ei tarvitse pelätä, paikka on sijaintinsa puolesta oikein rauhallinen. Iglujen yläpuolella rinteessä oli kaksi mökkiä majoittumista varten, niistä toisessa oli turisteja ja voi niitä riemun kiljahduksia mitä hekin päästivät kun ensimmäiset revontulet ilmestyivät taivaalle - alkoi ihan itseänikin naurattaa kun menin pihalle kuvaamaan!

kuva16

kuva17

kuva19

1. Aivan mielettömän upea tämä sininen järvi! Huh! Täytyypä panna mieleen. Myös minulle kelpaisi revontulien katselu lasi-iglusta. Kaunista <3.

1. Tuo lasi-iglu oli kyllä huikea kokemus <3 Ja tuo järvi, se oli hämmentävän sininen!

2. Voi vitsit, nyt on kyllä niin mun matkakohde!!!!! Turkooseja järviä olen jo ihastellutkin Kanadassa olan takaa, mutta siirrettynä Lapin karuun maisemaan tuossa on kyllä vielä ihan oma hohtonsa. <3 Lasi-igluhotelli näyttää ihan mielettömältä! Tuonne haluan jonain päivänä! Ja mikä onni, että revontulet näyttäytyivät teille noin upeina. Täydelliseltä lomareissulta vaikuttaa!

1. Lomamme oli kyllä lähes täydellinen, näitä maisemia ja paikkoja on ihana muistella <3 Kanada on noussut tänä syksynä omalle bucket listalleni, haluaisin sinne ehdottomasti juuri syksyllä ruska aikaan! Mielellään niihin turkooseihin järvimaisemiin.

3. No wau mikä iglu ja revontulet! Todellakin ihana majoitus häämatkalle ja varmasti kivaa vaihtelua telttamajoitukselle. :) Tämä täytyy pitää mielessä. Taitaa nuo iglut olla Suomen lapissa tosi paljon kalliimpia.

1. Oli ehdottomasti kivaa vaihtelua :D Pitkään harkitsimme Suomen iglumajoitus vaihtoehtoja mutta olen iloinen että bongasimme tämän. Hinta oli tosiaan Suomen hintoihin verrattuna alhainen ja käsittääkseni tuolla Norjan puolella revontulien näkeminen on todennäköisempää kuin Suomessa.

4. Uskomattoman kaunis tuo turkoosi järvi! Norja on kaiken kaikkiaan luontomatkailijan unelmakohde. Ajelimme siellä pari kesää sitten koirinemme matkailuautolla, käytiin Preikestolenilla, Hardangerviddassa,Jotunheimenissa ja Aurlandissa. Nähtiin paljon kauniita paikkoja ja koettiin hienoja päiväpatikoita

1. Voi, kuulostaa ihanalta! Meilläkin on ajatuksena ottaa seuraavalle Lapin/Norjan reissulle koirat mukaan, tähän hätään emme niille EU passeja hankkineet. Norja vaikutti juuri sellaiselta luontoparatiisilta että siellä olisin viihtynyt vaikka viikko tolkulla :)

5. Voi että mitä ihania paikkoja on olemassa. Kiva postaus.

1. Kiitos, niin minäkin olen ihastuksissani mitä kaikkea tällä pallolla on meille tarjottavana!