maanantai 1. tammikuuta 2018

#85 Reissuvuosi 2017 - maisemaonnellisuutta ja paluu suosikkikaupunkeihin

Taas on aika tehdä vuoden mittainen katsaus, mitä tapahtuikaan reissurintamalla. Arjen ja kodin näkökannalta vuosi 2017 ei missään nimessä ollut pelkkää iloa ja onnen huumaa vaikka juhlimmekin häitämme heinäkuun viimeisenä viikonloppuna; läheisen ihmisen sairaus ja poismeno varjosti alkuvuotta. Kesä meni lähinnä hääjärjestelyjen parissa ja syksyllä keskityimme kotimme yläkerran rakentamiseen. Siinä onkin sellainen ikuisuusprojekti, joka ei edelleenkään ole valmis - mutta sentään niiltä osin kuin olimme tavoitteeksi itsellemme tämän vuoden loppuun asettaneet. Palatakseni siihen reissuvuoteen, se oli vähintäänkin yhtä huikea kuin edeltäjänsä, ellei jopa huikeampi..

Huhtikuu - sateinen Berliini

Matkustimme pääsiäisen jälkeen Berliiniin viideksi päiväksi. Sää ei suosinut, kylmää ja sadetta riitti vaikka edellisellä viikolla oli ollut jo +20 astetta ja enemmänkin. Kiertelimme meille tuntemattomissa kaupunginosissa, herkuttelimme ravintoloissa ja metsästimme Mikolle täydellistä häärusettia. Matkalle mahtui myös iltapäivä saksalaisessa kylpylässä, vierailu Potsdamissa Sanssoucin linnan alueella ja kierros täpötäydessä DDR museossa (sateisena päivänä joku muukin on ehkä päättänyt lähteä Berliinin suosituimpaan museoon!). Koska Saksa on meidän suosikki ja Berliini hyvä idea säällä kuin säällä, jäi reissusta kuitenkin mukavat muistot vaikka sitä edeltänyt surumielinen alkuvuosi varjostikin matkaamme.

1holokausti
2puujapuistotie
3kirkko

Toukokuu - Tallinnassa viinarallaamassa

Kyllä, puhtaasti läksimme Tallinnaan alkoholia ostamaan, heinäkuun häihimme juomia hakemaan. Tosin verrattuna Facebookin hääryhmässä muiden jakamiin kuviin täysistä farmariautojen takakonteista, mietimme paikallisen Alkon pihassa, pitäisikö vielä hakea toinen mokoma; niin onneton juomalasti mukaamme lähti. Ei siitä ilennyt ottaa edes kuvaa :D Mitä Tallinnaan tulee noin muutoin, reissu oli varsin positiivinen yllätys! Seuraamme liittyi ystäväpariskunta ja kävimme mm. paikallisessa huonepakopelissä, seikkailimme Vanhassa Kaupungissa ja suuntasimme illan hämärryttyä erään hotellin kattobaariin drinksuille. Hääasusteet saivat tälläkin reissulla täydennystä kun vuorossa oli morsiammen kenkien metsästys. Päällimmäisenä mieleen jäivät mieleisenä kokemuksena Bastionin tunnelit ja Rummun hylätty vankila ja louhosalue.

4tallinnaravintola
5vanhakaupunki
6vanhakaupunki

Kesäkuu - täydellisiä maisemia Pohjois-Italiassa

Meillä oli aluksi suunnitelmana suunnata kesällä Yhdysvaltoihin länsirannikolle road trippaamaan mutta riittävän edullisia lentoja ei meinannut löytyä. Sitten allekirjoittanut bongasi edulliset lennot Milanoon ja totesimme että miksipä ei. Tässä reissussa erikoista oli se, että kukapa nyt ei olisi super innoissaan lähdössä Italiaan ja silti itselläni oli hiukan laimea fiilis ennen lähtöä. Perille päästyämme se totisesti muttui, olin aivan haltioissani Alppien maisemista ja vannotin että tulemme pian takaisin. Dolomiitit oli kerrassaan lumoava kokemus! Patikoimme päiväseltään, yövyimme leirintäalueilla teltassa ja kurvailimme (lue: Mikko kurvaili) söpöllä Jeepillämme pitkin serpentiini teitä. Täydellistä! Loppu reissusta kävimme viettämässä päivän Venetsiassa ja vielä pari päivää Milanon +33 asteisessa sykkeessä.

7hevosetalpeilla
8carezzajärvi
9jeeppi
10cortina
11lagodibraies

Heinäkuu - polttarit Vilnassa

Varasimme suosikkityttöjeni kanssa lennot  Vilnaan, matkan tarkoitus oli viettää laatuaikaa hyvällä porukalla ja juhlia minun polttareita. Reissu oli ihan paras ja toivon mukaan saamme järjestettyä ensi kesälle jotain vastaavaa. Minulle oli järjestetty joka päivälle jotain pientä yllätysohjelmaa (iik!). Kiertelimme Vilnan vanhoja kujia, shoppailimme, teimme päiväretken Trakaihin ja kävelimme myös Uzupiksen kaupunginosaan, joka on julistautunut vuonna 1997 itsenäiseksi mikrovaltioksi. Löytyihän sieltä perustuslaki suomeksi monen muun kielen joukosta.

12trakai
13vilna
14uzupis

Elokuu - yllätyssyntymäpäivät Berliinissä

Olimme juhlimassa sukulaisten 70-vuotis syntymäpäiviä Berliinissä elokuun puolen välin tienoilla. Tällä reissulla ei sadepilvistä ollut tietoakaan vaan saimme nauttia ihan täydellisestä säästä ja toistemme mainiosta seurasta. Matka oli siis kohteessa asuville juhlakaluillemme täysin yllätys, kyllä siinä oli itkussa ja naurussa pidättelemistä kun heille paljastui homman laajuus ensimmäisenä iltana. Ehdimme myös kierrellä yhtenä päivänä Spandaun kaupunginosan vanhoilla kujilla.

Syyskuu - häämatkalla Suomen Lapissa ja Norjan vuonoilla

Häämatkakohdetta miettiessämme päätimme jo alku vuodesta, että suuntaamme Lappiin. Myös Norja astui kuvioihin ja kahdessa viikossa ehdimmekin kierrellä siellä sun täällä. Matka alkoi Kevon reitin vaelluksella (vesisateessa!!), maisemat olivat ihanat ja kokemus mahtava. Vietimme tämän jälkeen Levillä muutaman päivän ja ajelimme Norjan puolelle. Norja tarjoili jylhiä ja silmiä hivelevän kauniita maisemia, välillä niitä katseli aivan pala kurkussa. Patikoimme, yövyimme teltassa ja tuijotimme revontulitaivasta. Alku- ja loppumatkasta yövyimme Arctic Tree Housen ihanassa hotellissa ja tullessa kiertelimme päivän Rovaniemellä. Häämatka oli meidän molempien mieleen, Lappi lumosi ja toivon mukaan pääsemme sinne takaisin heti ensi syksynä.

15kevo
16kevo
17lyngenalpan
18norja
19arctictreehouse

Joulukuu - New Yorkin valot

Rakastuimme uudelleen New Yorkiin joulukuun ensimmäisellä viikolla kun suuntasimme tuohon maailman pääkaupungiksikin kutsuttuun pilvenpiirtäjäparatiisiin. Ensimmäisellä kerralla NYCissä vieraillessamme oli kevät, nyt toivoimme pakkasta ja lunta. Melkein saimmekin, lähdimme perjantaina ja lauantaina oli satanut niin että kuolasin kateellisena Central Parkista otettuja kuvia lumihunnussaan. Kävimme kuuden päivän aikana syömässä super hyviä lounaita, aamiaisia ja muita, fiilistelimme auringon laskuja ja nousuja, bongailimme övereitä omakotipihojen jouluvalaistuksia ja nautimme viiden tähden hotellihuoneestamme. Ihan täydellinen reissu vuoden loppuun, parempaa en olisi voinut toivoa! Olihan meillä ollut jo alku vuodesta puhetta, että tänä vuonna lähdetään katsomaan jouluista New Yorkia, joten olin tietenkin innoissani kun bongasin edulliset lennot.

20brooklynbridge
21grandcentral
22katumaisema
23topoftherock

Yhteenveto - vuosi 2017 lukuina

Vierailin 6 eri maassa, joista uusia oli 2.
Lensin yhteensä 16 lentoa.
Yövyin 27 yötä hotellissa ja 16 yötä teltassa.
Tein 2 road trip reissua.
Patikoin/vaelsin luonnossa 14 reissupäivänä.
Luulin kuolevani 2 kertaa.
Tunsin eläväni ainakin tuhat kertaa.

Matkustaminen on elämäntapa. Meillä on Mikon kanssa takana upeita yhteisiä reissuja ja tallattuja maita neljän vuoden aikana on jo pari kymmentä! Ensi vuodelle on tarkoitus valita uusia kohteita (yhdet lennot jo varattuna!), tänä vuonna kävimmei kuitenkin verestämässä muistoja muutamassa vanhassa tutussa ja sekin teki hyvää. Mutta kuitenkin, mieli tekee uusiin maisemiin - nimenomaan maisemiin. Jos jotain olen oppinut tässä viimeisen parin vuoden aikana reissuminästäni, niin sen, että se halajaa maisemia. Ja niitä on totta tosiaan luvassa!

Oikein hyvää ja elämysten täyteistä Uutta Vuotta 2018, tehkää siitä parhaanne mukaan sellainen vuosi kuin haaveissanne kuvittelette!