maanantai 26. tammikuuta 2015

#18 Sam Roi Yot, Thaimaa

Ajankohta: 2015, tammikuu

Ensimmäisen kohde-esittelyn Thaimaan lomaltamme ansaitsee ehdottomasti San Roi Yotin rantakaupunki. Täällä voit viettää rauhallista lomaa kaukana liikenteen vilskeestä; rentoutua rannalla aurinkoa ottaen. Lisäksi aktiiviselle lomailijalle löytyy myös tekemistä ja näkemistä.

Olimme varanneet rantatien varresta huoneen kahdeksi yöksi Namaste Resortista, Agodan kautta aamiaisella. Huone oli siisti ja viihtyisä, ilmastoinnilla ja jääkaapilla. Sänky oli mukava ja henkilökunta avuliasta ja ystävällistä. Paikan omistajapariskunta puhui englantia ja rouva neuvoi meitä mielellään kysyessämme apua. Tarjoilijana työskentelevä tyttö ei puhunut englantia muutamaa sanaa enempää, mikä turhautti välillä jos hän sattui olemaan ainoana paikalla. Onneksi kaikista tilanteista kuitenkin selvittiin hyvin loppujen lopuksi. Maksoimme kahdesta ensimmäisestä yöstä 29 € / yö sisältäen aamiaisen joka oli ihan OK. Seuraavat yöt otimme ilman aamiaista ja niille jäi hintaa 22 € / yö. Tämä oli minusta käypä hinta erittäin siististä hotellista aivan rannalla. Lisäksi paikka oli hyvin rauhallinen, eikä meille ollut muista asukkaista saatika ympäristöstä mitään häiriötä.

Meidän huone Namaste Resortissa, viihdyttiin oikein hyvin!

Namaste Resort oli kaiken kaikkiaan miellyttävä paikka yöpyä 4 yön ajan, voin suositella!

Huone sisältä, Namaste Resort. Tämä oli yksi harvoista paikoista, missä isojenpyyhkeiden lisäksi oli kasvo / käsipyyhkeet.

Tutustuimme Khao Sam Roi Yotin kansallispuistoon yhtenä päivänä. Vuokrasimme skootterin hotelliltamme (300 baht, 8 €) ja ajoimme ensimmäiselle kansallispuiston Kaeo Cave -luolalle. Erittäin vaikeakulkuista reittiä ylöspäin, hetken kiivettyämme saavuimme luolan suuaukolle. Itse luolaan pääsi sisään terästikapuita pitkin ja meidän ihastelu ei tätä suurta salia pidemmälle yltänyt. Mikko kävi katsastamassa etenemismahdollisuudet, mutta emme lähteneet pidemmälle, sillä kiipeily luolan sisällä olisi jatkunut lähes nelin kontin. Minulle oli extremeä jo kivikossa, jota pitkin kapusimme luolalle!

Luontopolku? Tietenkään kuva ei tuo totuutta esille,mutta tällaista kivikkoa kavuttiin luolalle, jyrkkää ylämäkeä.

Sisäänkäynti

Jos sinulla ei ole omaa otsalamppua reissussa mukana (kannattaa tosiaan olla otsalamppu, eikä taskulamppu, voit tarvita molempia käsiäsi), voit vuokrata sellaisen alhaalta (40 baht, 1 €). Kannattaa laittaa kunnon kengät jalkaan.

Seuraavaksi jatkoimme matkaa kohti kansallispuistoa ja Phraya Nakhon Cave -luolaa. Kansallispuistoon pääsymaksu aikuiselta turistilta oli 200 baht eli reilun 5 €. Luolalle meno koostui kahdesta  nousuosuudesta: ensimmäiset portaat ylös ja alas, tämän jälkeen autioranta Laem Sala Beach, ja pian seuraava nousu ja laskeutuminen kunnes olet perillä. Mahdollisuutena olisi ollut skipata ensimäiset portaat ja vuokrata pitkähäntävene autiorannalle. Hinta olisi ollut meiltä kahdelta yhteensä 200 baht suuntaansa, valitsimme molempiin suuntiin reippailun. Portaita oli paljon, arvelimme, että tuon päivän aikana askelmia tuli tallattua pari-kolme tuhatta. Seuraavat päivät olivat siis kuin jalkatreenipäivän jälkeen! Luola itsessään oli näyttävä ja ihmeellinen, sinne oli rakennettu 1800 -luvun lopussa paviljonki silloisen kuninkaan toimesta. Rannan tuntumassa on yksi ravintola ja ymmärtääkseni rannalla voi myös yöpyä.

Näkymä Laem Sala Beach -autiorannalle, ensimmäisissä portaissa matkallaPhraya Nakhon Cave -luolalle.

Laem Sala Beach

Maisemat Praya Nakhon Cave -luolalle noustessa.

Reikä katossa

Phraya Nakhon Cave

Jos vietät Sam Roi Yotissa pidemmän aikaa (esimerkiksi viikon), on näiden luolien lisäksi Khao Sam Roi Yotin kansallispuistossa muutakin nähtävää. Me emme kuitenkaan olleet paikalla kuin kolme kokonaista päivää, joten tutustuminen kansallispuistoon jäi tähän yhteen reissuun.

Seuraavana päivänä vuokrasimme aivan hotellimme läheltä kajakin ja soudimme läheiselle autiolle saarelle. Meillä ei valitettavasti ollut mukana kunnon kenkiä, saari oli osa kansallispuistoa (en löytänyt tästä etukäteen tietoa) ja siellä olisi voinut käydä patikoimassa. Me siis tyydyimme rannalla makoiluun ja uimiseen - olimme siellä aivan keskenämme, joten rauhallista oli! Meloessamme emme nähneet delfiinejä (niitä olisi kuulemma voinut nähdä alueen vesillä), mutta inhottavan värisiä ruskeita meduusoita lillui vedessä. Kajakin vuokra oli koko päivälle 200 baht, meillä ei ollut kelloja mukana mutta arviolta puolisen tuntia meni meloessa saarelle.

Kolmantena päivänä kävelimme rantaa niin pitkälle kuin pääsimme etelää kohti. Pääsimme kalastajien satamaan ja teitä pitkin takaisin kylään - matkaa kertyi noin 7 kilometriä. Maisevat tällä paikkakunnalla olivat kertakaikkisen upeita, karstivuoret ovat upeita! Paikka on mielestäni täydellinen lyhyelle lomalle, varsinkin jos kaipaat rauhallista rantakohdetta. Ehdottomasti maininnan arvoisia ruokapaikkoja ovat seuraavat kolme (kaikki saman rantakadun varrella):

Huippu hyvää ruokaa, paikka täyttyi pian kun menimme sinne - osalla oli jopapöytävaraus!

Erittäin huono kuva, pahoittelen. Paikan nimi on Jim Daeng ja ruoka oli herkkua.

Baan Aroka - täällä oli ravintolan lisäksi joogaa ja huoneita vuokrattavaksi. Tämä erikoinen meriahven annos on ehdottomasti meidän Thaimaan ruokien
top3 listalla!

Luvassa vielä esittelyt meidän reissusta Koh Lantalta, Hua Hinista ja Bangkokista, pysy kuulolla!