lauantai 24. tammikuuta 2015

#17 3 viikkoa reppureissaten Thaimaassa

Erikoinen autiosaari Sam Roi Yotin kupeessa. Teimme sinne melontaretken.

Ajankohta: 2015, tammikuu

Seuraavaksi olisi luvassa yhteenveto postaus meidän Thaimaan matkan kulustamme. Lähdimme siis kotoa Pohjois-Karjalasta junalla ja saavuimme Tikkurilan asemalle noin 3 tuntia ennen lennon lähtöä. Tämä minua hieman jännitti; toisaalta odotteluaika oli lyhyt eikä tarvinnut olla kentällä kuin reilu 2h, mutta pelkäsin että VRllä tulee huonolla tuurilla ongelmia aikataulussa. Mutta eipä siis tullut ja lentokoneeseen ehdittiin hyvin!

Lento kesti 9h 45min ja oli perillä paikallista aikaa 1.1.2015 aamulla puoli 8 maissa. Ostimme kentältä bussiliput Hua Hiniin ja matka sinne kesti reilun 4h. VINKKI: pidempi kestoisilla bussimatkoilla älä luota vessaan vaan käy ennen lähtöä vessassa - bussin vessa voi olla hyvin hyvin likainen, siellä ei välttämättä ole valoa tms.
Hua Hinissa olimme 3 yötä etukäteen varaamassamme hostellissa. Matka jatkui "minivanin" kyydissä kohti Sam Roi Yotia. Tässä kohtaa tajusimme ensimmäisen kerran reissun aikana että meitä "viedään", sillä bussilipun myyjä järjesteli meille kyydin Sam Roi Yotin rannalle. Taksi kyyti maksoi meille 340 baht (9 €) mutta tämähän ei tietenkään ollut mittaritaksi, eli olisimme maksaneet tuosta summasta murto-osan mittaritaksin kyydillä.

Hieman erilaiset lenkkeilymaisemat Sam Roi Yotissa kuin Suomessa!

Sam Roi Yotin merenrantakylässä vietimme 4 yötä. Olimme saapumistamme edeltävänä päivänä varanneet hotellin 2 yöksi mutta pidimme kylästä ja hotellista niin paljon että varasimme samasta paikasta toiset kaksi yötä! Ihanaa rauhallista eloa Hua Hinin vilinän jälkeen. Täältä jatkoimme sitten junalla kohti Chumphonia, jossa vietimme yhden yön ja jatkoimme bussilla Krabille. Jälkikäteen ajateltuna olisin matkustanut suoraan Surat Thaniin (Chumphon jätetty välistä) ja samoilla höyryillä sieltä Krabille esim yöbussilla tai -junalla. Turha yöpyminen ja turhan pitkä matkustusaika: 5h 200km matka junalla ja seuraavana päivänä linja-autossa 7,5h+1,5h ja linja-auton vaihtoonkin meni 1h. Eli erittäin hidasta matkustamista!

Chokeanan Tourin bussi lähti Chumphonista hotellimme läheltä kohti Phuketia.
Vaihdoimme bussia Khok-Khoissa Krabille menevään.

Krabilta matkustimme yhden yön jälkeen heti seuraavana aamuna Koh Lantalle. Siellä vietimme 8 yötä ja olimme yhteensä 4 hotellissa. Koh Lanta oli myöskin ihana paikka ja onneksemme kaikki hotellitkin sattuivat olemaan melkolailla nappivalintoja.

Skootteri turneella Koh Lantalla!

Koh Lantalta matkustimme Krabille sunnuntaina eli Bangkokin lentoa edeltävänä päivänä. Meidän lento oli niin aikaiseen aamulla että kentällä piti olla jo ennen 07:00 joten katsottiin turvallisimmaksi vaihtoehdoksi yöpyä Krabin kentän läheisyydessä - oltiin sen verran opittu miten hidasta Thaimaassa matkan teko on. Esim Koh Lantalta Krabin kentälle vei vajaan 3 tuntia kun matkaa on alle 100 km!

Krabin hotellilta siirtyminen lentokentälle ja Bangkokin kentältä siirtyminen hotelliin sujuivat nopeasti ja vaivattomasti. Me olimme aamulla seitsemän maissa Krabin kentällä ja Bangkokissa hotellin pihassa kello kymmenen aikoihin! Meille jäi siis kolme kokonaista päivää tutustua Bangkokiin - mikä ei tietysti riittänyt juuri mihinkään mutta ehdittiin kuitenkin ihmetellä, töllistellä ja kerryttää kokemusvarastoa maailman ihmeellisyyksistä.

Näkymät Bangkokin hotellin parvekkeelta, mahtavaa!
Tässä vielä yhteenveto:

1.1. - 4.1. Hua Hin
4.1. - 8.1. Sam Roi Yot
8.1. - 9.1. Chumphon
9.1. - 10.1. Krabi
10.1. -18.1. Koh Lanta
18.1. - 19.1 Krabi
19.1. - 22.1. Bangkok

Meidän reissu meni kaiken kaikkiaan sujuvasti ilman suurempia kommelluksia. Mitään ei varastettu, emme eksyneet kertaakaan ja emme tietääksemme tulleet suuremmalti huijatuksi. Thaimaa oli ihana maa ja kulttuuri, ihmiset olivat ystävällisiä ja avuliaita (tosin välillä rasittavia, sillä turisteina meille oltiin tietyissä tilanteissa ja paikoissa koko ajan tuputtamassa esim. kyytiä).