lauantai 7. maaliskuuta 2015

#25 Thaimaan reppureissun päätös: Bangkok

Wat arun, Aamunkoiton temppeli. Huom! En suosittele
korkean paikan kammoisille, portaat ovat Kamalat!
Ajankohta: 2015, tammikuu

Meidän Thaimaan matkamme päättyi Bangkokiin, jossa viivyimme kolme yötä. Ehdottomasti liian vähän ja toivottavasti tulee tilaisuus matkustaa tänne uudelleen. Hotellimme oli Evergreen Place Bangkok kaikilla mukavuuksilla. Huoneessamme oli ranskalainen parveke, keittiö, amme ja suihkukoppi erikseen. Lisäksi aamupala kuului hintaan (todella hyvä!) ja hotellin kuntosalia, saunaosastoa ja uima-allasta sai käyttää maksutta. Henkilökunta oli oikein ystävällistä ja saimme jättää rinkat saapumispäivänä vastaanottoon kun tulimme paikalle ennen huoneen siivousta. Huoneella oli hintaa noin 60 €/yö mutta oli se sen arvoista! Lisäksi sijainti oli aivan mahtava. Ruokapaikkoja, 7/11 kauppa ja illalla ruokakojuja vieressä, Sky Train pysäkki aivan lähellä (n. 5 min hotellilta kävellen) ja kauppakeskukset, Bangkokin parhaat shoppailumestat aivan vieressä (n.5-10min kävellen). Voin siis suositella, ehdottomasti. Meidän taksimatka lentokentältä (Don Muangin kenttä) kesti hotellille noin puolituntia (ilmeisesti ei ollut paha ruuhka-aika) ja kuten sanottu, juna pysäkki on aivan vieressä joten käytimme junaa lähtöaamunamme päästäksemme lentokentälle. Kätevää oli ja aikaa tuhraantui vain reilu 30min hotellilta kentälle.

Ensimmäinen päivä Bangkokissa sujui mukavasti kaupungilla ostoskeskuksissa kierrellen. Tehtiin muutamia vaate/kenkähankintoja. Vierekkäin on useampia ostoskeskuksia ja kauppoja on kalliista merkkiliikkeistä edulliseen H&M:ään. Pyörähdimme pikaisesti MBK Center ostoskeskuksessa, mutta emme ostaneet mitään sillä emme voineet olla varmoja, ovatko tavarat aitoja. Vieressä sijaitsevat Siam Discovery ja Siam Paragon, joissa voi tehdä huolettomammin ostoksia jos välittää siitä, onko tavara aitoa (kuka nyt haluaisikaan maksaa kopiosta lähes aidon hintaa). Eli minä suosittelisin jättämään MBK Centerin tyystin ohjelmasta, varsinkin jos aikaa on yhtä vähän kuin meillä oli.

Näkymät 14. (13.) kerroksesta hotellihuoneemme ranskalaiselta parvekkeelta.

Seuraavana päivänä suuntasimme Sky Trainilla jokivarteen ja sieltä laivabussilla kohti Lääketieteellistä museota (Siriraj Medical Museum). Bangkokissa on todella helppoa ja edullista liikkua kyseisillä kulkuvälineillä. Sky Train maksaa matkan mukaan ja meillä meni edestakaisiin matkoihin parin päivän aikana yhteensä varmasti alle 10 € vaikka ajelimme junalla useampaan kertaan. Kannattaa jokibusseissa suosia paikallisten käyttämiä veneitä - turistiveneet olivat kalliimpia ja ne muistaakseni liikkuivat harvemmin. Veneellä pääsee jommalle kummalle puolelle rantaa ja jokaisella pysäkillä on erillinen lautta kuljettamassa ihmisiä toiselle puolelle jokea.

Shoppailuja: Nike Free 5.0, VS:n passin kuoret ja mausteita.

Menimme siis valtavalle sairaala-alueelle, jossa oli käsittääkseni museoiden lisäksi sairaanhoidon ja lääketieteen oppilaitoksia ja sairaanhoito tms. yksiköitä. Useita rakennuksia siis, mutta ensimmäiselle museolle, joka oli ilmainen, löysi kyllä helposti. Mehän emme ole työksemme millään tavalla tekemisissä sairaanhoidon tai lääketieteen kanssa mutta luin jostain että paikka voi olla todella ällöttävä, joten pakkohan sinne oli päästä töllistelemään! Harmiksemme museot olivat kiinni tiistaisin, emmekä olleet älynneet varmistaa tätä, joten reissu oli turha. Palasimme seuraavana päivänä takaisin ja kyllä museon esineet - tarkemmin ruumiit ja ruumiinosat olivat kuvottavia mutta kiehtovia. Erityisesti suosittelen jatkamaan ilmaisen osuuden jälkeen seuraavaan rakennukseen ja käymään maksullisessa (200 baht / 5,2 € per nenä) museossa, jossa on mm. muumioita, kuvia erilaisissa onnettomuuksissa kuolleista henkilöistä ja sisäelimiä. Kaikista mielenkiintoisin osuus oli 2004 tapaninpäivän Tsunamia käsittelevä huone ja erillinen videohuone. Se todella avasi silmämme siitä, millainen katastrofi on ollut kyseessä. Mallit uhrien haavoista olivat vaikuttavia ja antoivat ainakin minulle kuvan siitä, miten hirveää tuhoa ympäristön lisäksi hengissä selvinneille ihmisille on tullut.

China Townin ruokatarjontaa..

Tiistaina (olimme siis Bangkokissa maanantaista torstai aamuun) menimme siis museon sijaan tsekkaamaan lähellä sijaitsevan Wat arun temppeli. Vaikuttava paikka! En kuitenkaan suosittele korkean paikan kammoisille kapuamista ylös, sillä alastulo oli aika karmiva. Porrasaskelmat olivat korkeita mutta etenemältään lyhyitä, nousu oli siis todella jyrkkä. Muista pukea peittävät vaatteet (polvet ja olkapäät piiloon). Kävimme myös Bangkokin Chinatownissa, mikä oli minulle todella eksoottinen kokemus, sillä tämä oli minulle ensimmäinen kiinalaisten kaupungin osa ikinä. Väenpaljous, tavaran paljous ja jos mahdollista, vieläkin muuta Bangkokia kaoottisempi liikenne - huh. China Towniin oli helppo mennä jokiveneellä.

Siam Paragon, ostoskeskus

Tästä keskenjääneestä, autioituneesta "kummitustalosta"
joka voit bongata Saphan Taksin ilmajunapysäkiltä. Rakennuksen nimi
on Sathorn Unique. Uskomatonta, miten noin valtava rakennus on
jäänyt autioitumaan.

Näyttäviä pilvenpiirtäjiä riitti Bangkokissakin.

China Townissa huikojuomaa
Näin vähän endimme kolmessa kokonaisessa päivässä tutustua Bangkokiin. Jälkeenpäin ajateltuna olisin jättänyt Hua Hinin tyystiin ohjelmastamme ja sen sijaan viettänyt Bangkokissa ne kolme yötä (toki edullisemmassa hotellissa). Onpahan meillä ainakin yksi syy lisää palata Bangkokiin jonain päivänä! Loppuun voisin antaa ravintolasuosituksen: hotellimme viereisessä rakennuksessa oli katutasossa sushi paikka Kaizen Sushi & Hibachi, jossa söimme herkullisen illallisen. Hieman Thaimaan tavallista ravintola hintatasoa korkeammat hinnat mutta paikka vaikuttu erittäin asialliselta, niin että uskalsimme mennä haukkaamaan raakaa kalaa.