lauantai 14. tammikuuta 2017

#69 Ollantaytambo - hyvä tukikohta päiväretkeilijälle

Ajankohta: Lokakuu 2016

Moni kulkee kaupungin läpi ainoastaan mielessään pääsy Machu Picchulle, jotkut jäävät yhdeksi yöksi. Me vietimme Ollantaytambossa, tuttavallisemmin "Ollantassa", kolme yötä. Olisi mennyt enemmänkin! Saavuimme Ollantaan vietettyämme päivän Machu Picchulla ja ensimmäinen kokonainen päivä pienessä kylässä meni toipuessa neljän päivän retkeilystä. Ikäväkseni minulla oli myös todella tukkoinen olo, mikä ei tietenkään edesauta hengityksen kulkemista valmiiksi korkeassa ilmanalassa. Ollantaytambo on noin 2800m korkeudessa, joten jos suuntaat Machu Picchulle junalla, kannattaa mielestäni tulla ensin Ollantaan ja MP vierailun jälkeen suunnata Cuscoon - näin saat hyvin totutettua kehoasi korkeaan ilmanalaan, Cuscohan on jo lähemmäs 3400m meren pinnan yläpuolella. Voit lukea vuoristotaudin itselleni aiheuttamista, ikävistä oireista täältä.

Ollantaytambon Inka-rauniot hotellimme kattoterassilta.

Junamatkalla Aquas Calientesista Ollantaytamboon, hieman ennen kylään saapumista maisemat näyttivät tältä

Kylältä suoraan patikoimaan

Kuten aiemmassa, Perun vaellusmahdollisuuksia käsittelevässä postauksessa kerroin, retkeily Perussa onnistuu hyvin ilman opasta, kun pysyttelet yleisesti käytetyillä reiteillä. Vaikka reitit eivät ole selkeästi merkitty, ovat polut (sadekauden ulkopuolella) kuitenkin pääosin hyväkuntoisia ja muutoinkin retkeily on turvallista - ainakaan meille ei sattunut varkaita kohdalle, emmekä kuulleet muilta retkeilijöiltä negatiivisia kokemuksia. Yksinäisiä kulkijoita näkyi, eli huolettomasti ihmiset liikkuivat ainakin Ollantaytambon reiteillä.

Ollantaytambon ympäristössä on varmasti lukemattomia päivän tai parin kestäviä patikointi reittejä upeine maisemineen, harmiksemme me pääsimme toteuttamaan vain yhden reitin.

Päivänä numero kaksi heräsimme aamulla viiden jälkeen ja eväsreput selässä lähdimme kohti Inka siltaa joka on hieman kaupungin keskustan ulkopuolella. Sillan luota lähtee reitti Inti Punku Aurinkoportille, tavoitteenamme oli saavuttaa portti ja palata takaisin. Olimme lukeneet ulkomaalaisista blogeista reittiohjeita, mutta jokin meni pieleen ja emme koskaan saavuttaneet tuota huippua jossa portti sijaitsee - itseasiassa tajusimme jälkeenpäin, että olimme kyllä käyneet lähes 4000m korkeudessa, eli porttia korkeammalla, mutta ilmeisesti olimme valinneet rinteen väärän puolen joten ei se Inti Punku meille sieltä olisi ilmestynyt vaikka kuinka olisimme tarponeet ja tarponeet. Totta kai meitä harmitti, jo toistamiseen jouduimme nielemään pettymyksen emmekä saaneet nähdä porttia omin silmin edessämme. Ensimmäinen pieleen mennyt kerta oli siis Cachicata retken epäonnistuminen minun nyrjähtäneen nilkkani takia: olisimme viimeisenä patikointi päivänä saapuneet Inti Punkulle ja lopettaneet retken Ollantaytamboon, mutta mehän jouduimme palaamaan takaisin ja kävelemään helpompaa reittiä. Siihen päälle tämä epäonnistunut yritys. Eräät turistit ovat kuitenkin löytäneet perille ongelmitta ja turvallisesti, meillä ei vaan ollut lykkyä polun valinnan suhteen - en osaa sanoa, missä vaiheessa meni pieleen. Kuitenkin, näimme upeita maisemia ja yritimme itsemme kapuamalla niinkin korkealle omin voimin!

Tämä kaveri laumoineen laidunsi kivikkoisessa ja jyrkässä rinteessä.

Huipulla tuulee!

Toinen hyvältä kuulostanut, mutta meidän osalta toteuttamatta jäänyt retki olisi ollut puolen päivän patikointi, rengasreitti, jonka varrella olisi ollut Pumamarka -inkarauniot. Reittiohjeet kuulostivat selkeiltä ja raunioihin olisi saanut lukemani mukaan tutustua ilmaiseksi tai mahdollisesti pientä maksua vastaan. Meidän oli tarkoitus tehdä tämä retki samana päivänä kun olimme lähdössä Ollantaytambosta takaisin Cuscoon mutta.. Olimme edellisen päivän 7h kestäneestä retkeilystä väsyneitä ja minun tukkoinen olo oli palannut, joten jätimme aamupäivän retkeilyn välistä ja suunnistimme suunnitelmasta poiketen aikaisemmalla collectivolla Cuscoon josta meillä lähti yöbussi Arequipaan.

Aivan kylän laidalla ovat myös Ollantaytambon Inka-rauniot, joihin pääsee tutustumaan Boleto Turisticolla. Tällä samaisella lipulla pääsee useammalle Inka-rauniolle joita sijaitsee ympäriinsä Sacred Valleyssa - Sacred Valley pitää sisällään Cuscon lähiympäristössä useita kyliä Inka raunioineen. Kannattaa tutustua! Inka-raunioista ja ylämäkikapuamisesta pitävälle voisin myös vinkata Pinkuylluna -rauniot, jotka sijaitsevat Ollantaytambon raunioita vastapäätä olevalla rinteellä, näihin kahteen saa varmasti 1-2 päivää kulutettua vallan mainiosti.

Me pääsimme nauttimaan näin hyväkuntoisista patikointireiteistä. Välillä muuttui
jyrkemmäksi ja kivikkoisemmaksi, mutta kipeällä nilkallakin kyllä pääsi näillä
poluilla etenemään!

Cachicata trek, ensimmäinen päivä onnistuu ilman opasta

Ollantaytambosta voit hyvin tehdä Cachicata retken ensimmäisen päivän patikoinnin omatoimisesti. Se onnistuu ainakin tällä tavalla: ota Ollantaytambosta taksi ja pyydä ajamaan Socmaan (pieni kylä Ollantaytambosta Cuscon suuntaan), ajomatka on vajaan puoli tuntia. Voit aloittaa retken alhaalta isommalta tieltä tai pyytää ajamaan serpentiini tietä kylälle saakka. Kävele kylästä poispäin, kunnes tie haurautuu (pienen puron jälkeen) ja oikealla alkavat portaat. Niitä aikasi kiivettyäsi saavut vesiputoukselle. Vesiputoukselta matka jatkuu ylöspäin. Oikealla, vesiputouksen yläpuolella rinteen päällä näet Inka rauniot. Voit jatkaa raunioille saakka (jossain vaiheessa rinteessä oleva polku haarautuu alas päin, valitse tämä) tai skipata rauniot ja jatkaa aiemmalta näköalatasanteelta matkaasi alas taisin kylää kohti. Palattuasi kylästä alas isolle tielle, älä mene radan yli auto tielle vaan jatka pienempää tietä vasemmalle. Tieltä pääset polulle joka mutkittelee junaradan yläpuolella rinteessä, tämä paikallisten käyttämä polku vie inkaraunioille joita ei ole kunnostettu. Tämän jälkeen jatka tietä niin kauan, kunnes saavut kylään ja asfaltti tielle; pysäytä collectivo (sillan kohdalla) ja hurauta takaisin Ollantaytamboon. Kannattaa varata aikaa koko päivä ja lähteä jo heti aamulla kuuden maissa liikenteeseen. Tällä reitillä ei vielä paljon turisteja pyöri, joten todennäköisesti saat olla rauhassa ja ihastella raunioita itseksesi ja maisemia itseksesi.

Luonnon taidetta

Ollanta jäi positiivisena mieleen

Cuscon turisteista ja kaupustelijoista ruuhkautuneiden katujen jälkeen Ollantaytambo oli varsin mukavaa vaihtelua - pieni kylä jossa turisteja kyllä oli, mutta meno oli paljon rauhallisempaa kuin Cuscossa. Vaikka Ollantaytambo toimii porttina Machu Picchulle - viimeinen junapysäkki ennen Aquas Calientesia - ei paikka jostain syystä vaikuttanut ollenkaan rasittavan ruuhkautuneelta, ainakaan noin high seasonin juuri päätyttyä. Toinen mukava yllätys Cuscoon verrattuna oli ruoan hinta, ravintolassa sai menun ainakin kolmasosan, jopa puolet halvemmalla kuin Cuscosta. Toki täälläkin on turisteille suunnattuja ravintoloita, kojuja, kauppoja, sekä hostelli ja hotelli tarjontaa, mutta kaiken kaikkiaan meno ei ole niin överiä kuin Cuscossa. Päivätolkulla täällä ei saa aikaa kulumaan, jos suunnitelmissa on tutustua pelkästään kaupunkiin; kylän kujat saa kierreltyä yhdessä päivässä ristiin rastiin ja samaan syssyyn voi poiketa vaikka (pääsymaksuttomassa) suklaamuseossa ja ostaa samalla vähän tuliaisia kotiin.