maanantai 20. helmikuuta 2017

#74 Maailman kauneimmat maisemat löytyvät Pohjois-Karjalasta

Otsikko sen kertookin, minun mielipiteeni mitä maisemiin tulee. Olimme helmikuun toinen viikonloppu Kolilla lumikenkäilemässä ja silloin nuo sanat minulta lipsahtivat kuin varkain. Mikä parasta, tosiaan tarkoitan niitä: 

"Tämä on kyllä maailman kaunein maisema"

Monta maisemaa olemme ehtineet tässä muutaman, matkustelun täyteisen vuonden kuluessa nähdäkin - on seurattu auringonlaskua niin Sri Lankan hiekkarannoilla, Manhattanilla kuin Perun Andeilla. On ihmetelty vesiputouksia Ranskassa, Perussa ja Thaimaassa. On herätty todistamaan auringon nousua merestä niin Meksikossa kuin Aasian suunnallakin. On huokailtu hämmästyneinä Bolivian suola-aavikolla. Mutta loppujen lopuksi, vaikka se kaikki on painunut mieleen monen muun maiseman ja luonnon ihmeen ohella, löytyvät rakkaimmat ja kauneimmat maisemat ihan tästä läheltä. Ne minun hyvän mielen maisemat. Tässä ne ovat, ympärilläni, kotona Pohjois-Karjalassa.









































Eikö voisi sanoa, että olen aika onnekas. Näistä maisemista minä pääsen nauttimaan hetken mielijohteesta, en tarvitse sen kummempaa suunnitelmaa tai järjestelyjä. Vaikka olen ihan koukussa matkustamiseen ja janoan uusiin kulttuureihin ja maisemiin jatkuvasti, on vastapainoksi mahtavaa retkeillä kotikonnuilla. Ehkäpä kohdallani lause "on mentävä riittävän kauas, nähdäkseen lähelle" pitää paikkaansa, sillä olen alkanut arvostaa näitä kotimetsiä vasta viime vuosina. 

Meille ainakin tänne Itä-Suomeen satoi viikonloppuna lunta ihan kutkulleen, joten saamme toivon mukaan - jos pakkasia riittää - nauttia lumisista puista. Ne tekevät sitä hyvän mielen maisemaa näin talvi aikaan. Hyvää alkanutta viikkoa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti