sunnuntai 11. helmikuuta 2018

#88 Talviretkellä Kolin kansallispuistossa

Ajankohta: helmikuu 2018

Viime viikonloppuna luontokeskus Haltia järjesti Talviluonnonpäivä -tapahtuman, jonka yhteydessä oli Retkiyöhaaste talviretkeilyvarusteet omistaville. Meillä ei ollut tilaisuutta osallistua tähän tapahtumaan niin sen sijainnin kuin omien varusteidenkin puolesta, mutta järjestimme oman talviretkemme täällä Pohjois-Karjalan rakkaissa maisemissa. Koli on kotimaan kansallispuistoista itselleni se rakkain ja suuntasimmekin sinne jo perjantaina alkuillasta. Perjantai yön vietimme Break Sokos Hotel Kolissa (siitä lisää myöhemmin!) ja lauantaina nakkasimme rinkat selkään, lumikengät jalkaan ja suuntasimme kohti Ikolanahon vuokratupaa joka sijaitsee vajaan 3km päässä Ukko-Kolilta. Matka taittui mennessä melko rivakasti ja olimme tunnin tarpomisen jälkeen perillä. Meitä odotti suloinen punainen tupa sekä luonnon rauha ja hiljaisuus. Tuvan ohi kulkee talvisin hiihtolatu, mutta tällä kertaa ainuttakaan hiihtäjää ei näkynyt, sillä latu oli osalta matkaa poikki kaatuneiden puiden johdosta eikä sitä näin ollen pidetty ainakaan helmikuun ensimmäisenä viikonloppuna auki.

vuokratupa1
vuokratupa2
lumikenkäily
iglu

Olemme retkeilleet kesäisin pidempiä reissuja laavuilla ja teltassa yöpyen mutta vuokratupa oli molemmille uusi juttu. Edellisen yön reilun -15 asteen pakkasen jälkeen tupa oli kylmempi kuin ulkoilma ja illan aktiviteetteihin kuului puiden pilkkominen sekä tuvan lämmitys - retkieväiden kokkausta unohtamatta! Ilta alkoikin pimetä nopeasti ja ulkona tuikki kirkas tähtitaivas. Pakkanen paukkui (kirjaimellisesti) ja sisälämpötila tuvassa oli viiden asteen tietämillä.

vuokratupa3

Aamulla heräsimme paljon ennen auringonnousua ja aamiaisen jälkeen suuntasimme kohti Mäkrävaaraa. Muutaman vuoden takaisesta syksyisestä Märkävaaran retkestä voit käydä lukemassa täältä. Tällä kertaa tulimme eri suunnasta ja nousua riitti; tasaisesti mäki kaartui ja kapusimme välillä jyrkkää ja välillä loivempaa mäkeä ylös. Tuolla koin ehkäpä taianomaisimman hetken mitä luonnolla on ollut tarjota. Auringon ensimmäiset säteet puiden välistä, vaaleanpunaisena hohtava hanki ja lopulta itse aurinko ja punainen taivas. Se oli todellakin maagista! Pakkanen oli kireä ja meillä oli koirat mukana joten kauaa emme ylhäällä olleet. Onneksi nämä meidän lapinporokoirat ovat kasvattaneet tiheän pohjavillan! Matka takaisin Ikolanahoon taittui hetkessä alamäkeen ja sinne saapuessamme olikin aurinko noussut ja ympärillämme kimmelsivät kirkkaat hanget. Vuokratuvan tuli olla tyhjä ja siivottu kello 12 mennessä ja siihen ennätimme hyvin. Matka takaisin Ukko-Kolille kesti kaksi tuntia sillä menimme tällä kertaa Kolin huippujen kautta ja pysähdyimme vähän väliä ihailemaan (sekä kuvaamaan) maisemaa. Tuntuu että päivä oli aivan täydellinen, niin upeassa säässä saimme maisemia ihailla. Teimme Mikon kanssa diilin, että tänä vuonna vierailemme Kolilla jokaisena vuodenaikana. Käymme siellä tavallisesti 1-2 kertaa vuodessa mutta nyt haluamme nähdä talven lisäksi rakkaimman kansallismaisemamme myös kevät, kesä ja syksy asuissaan, kaikki yhden vuoden aikana! Haluan toivottaa näiden maailman kauneimpien maisemien myötä ihanaa sunnuntaipäivää kaikille, itse vietän sen - yllätys yllätys - retkeillen kun suuntaamme läheiselle luontopolulle lumikenkäilemään.

auringonnousu2
maisema16
maisema17
maisema18

1. Näyttääpä ihanalta! Itsellä olisi tarkoitus suunnata tuonne kesäretkelle vaeltamaan ensi kesänä, mutta tuo lumikenkäily ja muutenkin talviretkeily tuolla oli varmasti myös elämys! Saako udella minkä hintainen tuollainen varaustupa oli per yö?

1. Kolille kannattaa suunnata retkeilemään vuodenajasta riippumatta, kesälläkin siellä on ihanaa! Kolin alueella vuokratuvat taisivat olla järestään kaikki 35€/vuorokausi - ainakin Ikolanaho oli. Kannattaa selata vuokratupia eräluvat.fi verkkokaupan puolelta. Jos en ihan väärässä ole niin sieltä löytyy kaikki Metsähallituksen vuokratuvat ja varaus hoituu sitä kautta :)

2. Nämä lumiset kuvat saa muistamaan kuin paljon pidänkään KUNNON talvisesta suomesta <3

1. Onneksi niitä kunnon talvikelejä riittää ainakin täällä Pohjois-Karjalassa <3

3. Minä olin talviluonnonpäivänä Haltiassa mutta olen suorittanut retkiyöhaasteen öistä talviyön jo aiemmin Hangossa, syksyn Tyrnävällä ja kesällä olin useitakin öitä Lapissa.
    Kolilla olen ollut talvella kerran ja tuskin olen ainoa, joka siellä talvella on käynyt, koska onhan se rinne kuitenkin auki. Siitä huolimatta sieltä näyttää luonnonrauhaakin vielä löytyvän.

1. Kyllä siellä aika rauhassa sai pitkin metsiä mennä varsinkin kun meni tuota huippujen kierrosta kauemmaksi. Tosin meillä kävi siinä mielessä "tuuri" kun Mäkrän latua ei oltu kunnostettu, varmasti hiihtäjiä olisi tuolla ollut mikäli latu olisi ollut käytössä.

4. Itse olin viime vuonna Kolilla kevättalvella pariin otteeseen. Sinun kuvissani nuo talviset puut vaikuttavat kauniimmilta kuin omissani - eli tarvitsisi käydä Kolilla sydäntalvella. Tässä oman lumikenkäretkeilyni tunnelmista: http://kohteenamaailma.fi/kotimaa/koli-lumikenkailya-kansallismaisemassa/

1. Tänä vuonna lunta on täälläpäin riittänyt joten puutkin olivat varsin kauniita! Onneksi niskaamme ei tippunut jäämöykkyjä tai katkeilevia puidenlatvoja. Luin kirjoituksesi, tosiaan nuo maisemat näyttävät melko erilaisilta kevättalvella lumien sulettua puista. Mutta Koli on maisemiltaan huikea vuodenajasta riippumatta, kuitenkin kuvauksellisin aurinkoisella säällä :)

5. Aivan mielettömiä kuvia! Koli on vielä kokematta, vaikka nuo maisemat ovat upeat talvella, niin taidan kuitenkin ajoittaa vierailuni kesään... Täytyypä käydä tutustumassa noihin vuokratupiin ja reitteihin.

1. Koli on ihana kaikkina vuodenaikoina <3 Vuokratuvat ovat kyllä kätevästi selailtavassa sieltä luontoon.fi sivustolta tai erälupien verkkokaupasta :)

6. Matkailu Suomessa talvella on kyllä osaltani jäänyt aivan minimiin, mutta tällaisia huikeita talvimaisemia olisi kyllä mahtavaa päästä näkemään ja kokemaan ihan livenä. :)

1. Suomen luonto on kaunis talvellakin, mikäli lunta riittää! Kieltämättä talvisin mieli kyllä halajaa ennemmin kylmän sijaan lämpimään, mitä matkustukseen tulee.

7. Talvinen Koli on kyllä huikean kaunis! Rakastan kyllä kaikkia vuodenaikoja paljon siellä, mutta kyllähän nuo tykkylumimaisemat on UPEAT. Hauskan kuuloinen reissu Kolille ollut teillä.

1. Joo, ei ole Kolin maisemia voittanutta (erityisesti auringonnousun aikaan), ovat ne niin upeat!

8. Koli on kyllä upea paikka niin kesällä kuin talvellakin! Käydään siellä aina, kun vaan mahdollisuus koittaa.

1. Niin mekin, onneksi meillä on lyhyt ajomatka niin se onnistuu suhteellisen usein :)

9. Auringonnousu Mäkrävaaralla on kyllä pienen aamutarpomisen arvoinen! �� Taisitte saada Ikolanahon tuvan sentään vähän lämpimämmäksi mitä me, taisi olla koko yön jossain -15–20 asteen pakkaslukemissa... Siitä reissusta opin, että jos lähtee tupailemaan keskellä talvea, kannattaa tuvalle mennä mahdollisimman aikaisin ja varmistaa luontokeskuksesta miten takan kanssa on syytä toimia. Mutta jäipähän hauska tarina muisteltavaksi ja eteenpäin kerrottavaksi (vaikka just sillä hetkellä ei ihan hirveästi naurattanutkaan, heheh). �� Ihania kuvia, muuten. Kolille pitääkin päästä kesällä käymään, olen ollut vain talvella.

1. Totta, tämä oli toinen kerta kun auringonnousua Mäkrävaaralle suuntasimme katsomaan ja oli kyllä huikea <3 Tupa lienee tosiaan ollut lämpimämpi kuin teidän reissulla :D Varauksen jälkeen tosiaan ajattelin googlettaa ja niinhän sieltä löytyi sinun tarina - kieltämättä hieman mietitytti sen lukemisen jälkeen että mitenköhän meidän käy :'D

10. Enpä tiennytkään vuokratupien olevan noin halpoja! Miehen vanhemmat asuvat puolen tunnin päässä Kolilta ja viime vuonna pääsin vierailemaan siellä ensimmäistä kertaa talviaikaan. Silloin aurinko oli pilvessä, mutta lunta oli reilusti. Huikea kansallismaisema, jota kyllä kelpaa rinta rottingilla esitellä turisteillekin!

1. Ei nuo tuvat tosiaan kovin kalliita ole, mutta eihän siellä toisaalta mitään erikoismukavuuksia ole, tässä oli sänky, kaasuliesi ja ulkohuussi. Meille tämä tosin sopii hyvin mutta ei välttämättä kaikille. Kolilla taitaa toistaiseksi olla vielä enemmän kotimaisia kuin ulkomaisia turisteja mikä on minun mielestä toisaalta ihan hyvä asia. Mutta kyllä me näimme ulkomaisia tällä kertaa ja näyttivät olevan kyllä ihan yhtä ihastuksissaan kuin mekin :)

11. Ihanan näköistä! Tajusin juuri pari päivää sitten, että en ole koskaan käynyt Kolilla vaikka olen Ylä-Savosta kotoisin, eikä välimatka näin ollen olisi ollut kovin pitkä. Nyt koen, että tämä aukko sivistyksessä on kyllä korjattava!

1. Kannattaa tosiaan korjata, siltä suunnalta ei ole edes kovin pitkä matka! Kevättalvella kun aurinko jo paistaa useimpina päivinä ja lunta vielä riittää, kannattaa napata lumikengät ja lähteä ihailemaan maisemia :)